Mulighederne for at handle med din lokale byggevaregrossist på fremtidens manér er allerede så mange, at de kan være svære at overskue. Her får du et indblik i en hverdag i samarbejde med fremtidens grossist.
Fra morgenstunden kører du ud til dagens første opgave. Fru Jensen er i tvivl om, hvilket blandingsbatteri hun vil have. Du hiver din iPad frem, og på AO.dk Mobils katalogoversigt viser du hende kataloger fra alle de førende producenter.
Hun vælger et, men skal have noget baderumsudstyr, du ikke kender. Du har ikke tid til at vente i telefonen hos grossisten, så via din smartphone trykker du på ”Ring mig op” – og bliver ringet op kort tid efter af en AO-medarbejder.
Senere får du en opringning fra din kontordame. Via dit seneste check-in kan hun se, at du er lige i nærheden af en kunde, som står med en stor vandskade. Du får at vide, hvilke varer du skal have med, og AO.dk Mobils ”Find butik” viser dig vej til den nærmeste butik, og fortæller dig på forhånd om varerne er på lager.
Du bestiller varerne som en straksafhentning – og 10 minutter senere står de pakket og klar til dig i butikken. Kort tid efter er du i gang med at udbedre vandskaden.
Undervejs til dagens sidste opgave, skal du tale med Grundfos – men hvad var det nu, nummeret var? Din smartphone er udstyret med en leverandøroversigt – et et klik senere er du i kontakt med Grundfos.
Om eftermiddagen kommer du hjem på kontoret, og skal have ordnet de sidste ting. Du har et spørgsmål til nogle produkter, og i stedet for at tage telefonen, logger på chatten på AO.dk og får hurtigt svar. Du får et tip om, at varerne kan findes i kataloget med Top 500-varer, som du kan hente på AO.dk.
Dagens sidste opgave er at bestille varer til næste uges byggesag. Kalkulationen har du lavet i Calwin. Du indlæser hurtigt filen og bestiller automatisk de 200 varelinjer.
Aftensmaden er overstået, og imens fruen ser Vild med dans, bladrer du igennem de seneste fakturaer og læser de seneste branchenyheder på din smartphone.
Hvad kan fremtidens grossist gøre for dig?
Torben Tatarczuk
TT Minigraver & Anlæg, Karup
”Fremtidens grossist skal gerne give mig muligheder for at fakturere kunden via min smartphone. Og selvfølgelig skal det være muligt at bestille varer via smartphone. Grossisten må også gerne sælge software til alt, hvad der vedrører dokumentationer og kvalitetssikring, fx inden for kloakarbejder- og tv-inspektion. I det hele taget skal grossisten tilbyde løsninger, der kan spare mig tid.”
Knud Kristensen
Nørre Snede Entreprenør & Multiservice
”Fremtidens grossist skal i hvert fald sørge for, at brugermanualer og arbejdsvejledninger er på dansk. I dag kan vi jo få udleveret en italiensk manual til en kapsav. Og så skal grossisten have veluddannet personale, der hurtigt hjælper med at løse problemerne, ligesom de gør i dag. De skal for alt i verden ikke finde på ting, der gør varerne dyrere – og ikke noget med at tilbyde gratis kaffe og morgenbrø. Folkene skal jo ikke stå og hænge i butikken, de skal ud at bestille noget ...”
Jens Peter Nielsen
JPN Fliser, Holstebro
”I vores branche er der ofte perioder, hvor vi må ligge stille på grund af vejret. Det kunne være rart, hvis grossisten tilbød kurser og efteruddannelser om vinteren, hvor vi har tid. Det kunne være kurser i markedsføring, men også uddannelse i, hvordan jeg bruger den nyeste laserteknologi.”